Woolrich
Over Woolrich
Woolrich mag dan een moderne collectie hebben, het merk kent een rijke en lange geschiedenis. Woolrich werd in 1830 opgericht in Pennsylvania en is daarmee het oudste Amerikaanse merk voor buitenkleding. Passie voor het buitenleven en weersomstandigheden niet zien als barrière maar als een mogelijkheid was het motto in 1830 en dat is het bijna tweehonderd jaar later nog steeds.
De core business was het maken van fijne en warme wol. In de begindagen was de productie van de Woolrich fabriek vooral gericht op het noodzakelijke actieve buitenleven zoals voor de jacht en in de bouw. Zo ontstond ook het Buffalo Chuck overhemd. Vandaag de dag is het overhemd met onderscheidend zwart-rood patroon, geïnspireerd op een kudde buffalo’s, nog steeds een icoon van Woolrich en zie je de kenmerkende print als subtiel detail terug in diverse kledingstukken.
De geschiedenis van Woolrich is nauw verweven met de geschiedenis van Amerika. Zo was het merk de hofleverancier van het Amerikaanse leger voor dekens, kleding en sokken in de Amerikaanse Burgeroorlog, Eerste Wereldoorlog en Tweede Wereldoorlog. Later in de jaren ‘70 bewijst het merk zich opnieuw als de ‘Artic Parka’ werklieden beschermd bij het aanleggen van een oliepijpleiding in Alaska waar een gemiddelde temperatuur tot -40 geen uitzondering is.
In 1880 zet Woolrich de eerste stappen naar het maken van recreatie- en vrijetijdskleding. Toch duurt het nog ruim honderd jaar totdat Woolrich de wereld over gaat. Pas in 1989 wordt de eerste Europese winkel in Italië geopend. Later ontwikkelt Woolrich met de John Rich & Bros collectie een modelijn specifiek voor de Europese markt waarin buitenkleding, vakmanschap en een urban style perfect samenkomen. Ook schoenen worden aan de collectie toegevoegd. Woolrich combineert hiervoor Amerikaanse met Italiaanse vakkennis. Dit uit zich in stijlvolle modellen met technische eigenschappen als Vibram zolen en hoogwaardige materialen als kalfsleer. Al richt het merk zich tegenwoordig op luxe mode, ook het actieve buitenleven wordt niet vergeten. Zo maakt het merk nog steeds warme dekens van zuivere wol.