Vans
Over Vans
Wie kent hem niet: de iconische checkerboard skateschoen van Vans. Ooit begonnen als heritage van de Califonische skatecultuur en uitgegroeid tot gevestigd fashion item met fans over de hele wereld. Het was Paul van Doren die samen met zijn broer en twee partners de eerste Vans winkel, destijds ‘Van Doren Rubber Company’ oprichtte in Californië. Na jaren in de schoenenwereld werkzaam te zijn geweest besloot Paul zijn eigen winkel te beginnen. Uniek was dat Paul de schoenen rechtstreeks maakte om aan het publiek te verkopen. De eerste schoenen die Vans verkocht waren de Authentic Sneakers en die zijn vandaag de dag nog steeds één van de bestsellers van het merk.
Met de upcoming skatecultuur in Californië was Vans ‘at the right place at the right time’. Daar waar anderen skaters links liet liggen, omarmde Vans deze groep juist. Het merk won bij skaters aan populariteit door de gewafelde loopzool waarmee skaters meer ‘gevoel’ met het skatebord hadden en beter konden sturen. Ook verkocht Vans de schoenen per stuk omdat de schoen van het dominante been eerder slijt. Door de nauwe connectie met de skatewereld werd de slogan ‘Of The Wall’ aan de merknaam toegevoegd, een manoeuvre waarbij de skater volledig uit de baan schiet.
Terug naar de checkerboard. Deze is ontstaan doordat klanten de gewafelde zool deels inkleurden en er een geblokt patroon ontstond. Vans besloot dit in de bovenwerken te verwerken. Ook het aanbod werd steeds groter. Na de Authentic volgde de Era, gevolgd door de Old Skool, daarna de kenmerkende slip-ons en later kwam de Sk8-Hi die extra bescherming bood aan de enkels die het bij het skaten flink te verduren krijgen. Stap voor stap breidde de populariteit zich uit bij niet-skaters over de hele wereld en bijzondere samenwerkingen zoals met ontwerper Karl Lagerfeld volgden. Inmiddels omarmd iedereen die van een urban sportieve stijl had het merk, van dames, heren tot kids.